maandag 20 december 2010

Samenvatting cursus E-learning 2-1 (toepassingen in het onderwijs)

Beste blogvolgers,

Jullie hebben waarschijnlijk allemaal nauwgezet mijn blogberichten gevolgd. Jullie hebben dan ook veel opgestoken van de lesinhouden E-learning.
Nu hebben jullie misschien vragen waarom we al deze lesinhouden bekijken. Het heeft natuurlijk een functioneel doel namelijk deze lesinhouden moeten toegepast worden in de praktijk.

Daarom ga ik jullie een korte samenvatting geven over de lesinhouden en hun toepassing in het onderwijs. Ik ga hier vooral de eigen keuzevakken aardrijkskunde en biologie uitdiepen.

Leereenheid 1: Inleiding tot cursus E-learning
Tijdens deze leereenheid was het de bedoeling om vertrouwd te raken met het vak E-learning. Het spreekt voor zich dat ik hierbij geen voorbeelden kan geven van concrete lessituaties AA en BIO.

Leereenheid 2: Bloggen
De leerlingen kunnen een eigen blog bijhouden over de lessen. Ze moeten op hun blog telkens een korte samenvatting geven van wat ze in de les gezien hebben. Zo weet de leerkracht zeker dat de leerlingen hun les bekeken hebben. Op deze manier zijn de leerlingen dan op de hoogte van de lesinhouden en kunnen ze goed meevolgen in de volgende les.
Voor de examens hebben de leerlingen dan een goed overzicht van de inhouden.

Leereenheid 3: EXE
Zoals we zelf hebben moeten doen als opdracht, kan een leerkracht een EXE uitwerken die de leerlingen moeten doorlopen. Het zorgt ervoor dat de leerlingen op een speelse manier in contact komen met lesinhouden. Ik heb bijvoorbeeld voor Biologie een EXE gemaakt over de voortplanting. Het is zeer gestructureerd opgebouwd waardoor de leerlingen zonder begeleiding de EXE kunnen doorlopen. De leerlingen kunnen diverse opdrachten maken die vooraf opgesteld zijn door de leerkracht zelf. Dus weg met alle schoolboeken die continu rond de pot draaien.
Ook voor het vak AA kunnen diverse EXE toepassingen gemaakt worden: reliëf, bodem, schaalberekeningen,...

Leereenheid 4: Webquest
De leerlingen krijgen een duidelijk beeld van wat er van hen verwacht wordt. Ze kunnen de opdrachten zelfstandig maken. De leerlingen hoeven weinig/geen vragen te stellen aan de leerkracht.

Dit kan een goede toepassing zijn voor huiswerk op te geven. Alle jaaropdrachten worden op internet gezet zodat zowel de leerlingen als de ouders een duidelijk beeld hebben van al het schoolwerk dat nog moet komen. De leerkracht kan hierbij duidelijke instructies geven.

Leereenheid 5: Collaborative authoring
Dit is een zeer doeltreffende toepassing als het over groepswerken gaat. De leerlingen kunnen gezamelijk aan 1 document werken. De leerkracht kan via de revisiegeschiedenis kijken wie wat gedaan heeft zonder dat hierover discussie moet zijn. Leerlingen die minder gedaan hebben dan andere leerlingen zullen dan ook minder punten krijgen. De leerlingen kunnen kiezen waar en wanneer ze aan de opdracht werken. De opdracht staat online dus eventuele gewiste bestanden kunnen niet meer van toepassing zijn. Via deze weg zijn er geen excuses meer mogelijk om de taken niet in te dienen.

Leereenheid 6: Interactieve borden
De leerlingen kunnen bijvoorbeeld voor BIO een kikker dissecteren via het interactieve bord. Hierdoor is er geen levend materiaal meer nodig.
Voor aardrijkskunde is het zeer handig om de reliëfeenheden aan te duiden op het bord. Zo is alles altijd visueel zichtbaar en duidelijk voor de leerlingen.

Leereenheid 7: Hot Potatoes
De leerkracht kan gemakkelijk via deze weg kruiswoordraadsels en oefeningen maken. Dit zorgt ervoor dat het voor de leerlingen leuker is om oefeningen te maken omdat het op een speelse manier aangebracht wordt.

Leereenheid 8: Audio opnemen, bewerken en exporteren
Je kan via deze weg zorgen voor auditieve ondersteuning tijdens de lessen. Er kan woordenschat herhaald worden zoveel als nodig, de leerlingen kunnen zelf reclamespotjes opnemen, de leerlingen kunnen zelf hun mondelinge voordracht oefenen en zelf beluisteren om eventuele aanpassingen te verrichten. Met deze toepassing zijn er duizend en een mogelijkheden.

Voila, ik heb jullie een korte samenvatting gegeven over de cursus E-learning 2-1. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben.

Liefs,
Lisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten